‘We gaan niet af op wat de klant wil horen’

Elke winkel heeft een eigen publiek en een eigen sfeer. Die sfeer wordt mede bepaald door het interieur, bediening – en doorgaans ook door de muziek. Muziek Werkt praat met Mark Melief, creatief directeur van Kinki Kappers.

“Welkom in de speeltuin” verwelkomt Mark Melief mij, terwijl hij de deur opent van het Kinki Kappers LAB in de hippe Amsterdamse Hallen. “Dit is het kloppende hart van Kinki Kappers, de plek waar het concept van Kinki wordt gevormd, bewaard en ontwikkeld,” legt hij uit. “Dit is het laboratorium, alles kan hier. Wil ik een fotoshoot? Dat kan: binnen een uur staan er een visagist, model en een kapper op de stoep, en kunnen we aan de slag in de fotostudio hierboven. Op dat moment moet de energie vrijkomen. Muziek helpt daarbij, dat bepaalt welke energie je gebruikt bij welke handelingen.”

Op deze vrijdagochtend is het echter nog stil in de grote open ruimte van het LAB. Het enige geluid dat te horen is, komt van de paar medewerkers die aan het werk zijn achter hun computer. “Het is nog vroeg, pas op om 11 uur gaat hier de muziek aan. Eerst even wakker worden.” Als creatief directeur houdt Melief zich bezig met het creatieve aspect van alles wat met de brand Kinki te maken heeft: hoe Kinki zich etaleert en positioneert, maar ook de ontwikkelingen in de fashionwereld. We hebben onderzocht wat de taste of Kinki is. Mark: “We hebben de eigenschap om alles zelf te doen. Dit is een bedrijf dat van binnenuit is gegroeid. Negentig procent van de mensen die een Kinki-zaak hebben, heb ik zien werken als kapper of als leerling zien doorgroeien. Die hebben het DNA van Kinki door de aderen stromen.”

Hoe belangrijk die medewerkers zijn, blijkt uit de muziek die er te horen is in de 43 kapperszaken.

Mark: “Kinki is niet bedacht door een stel stropdassen die kijken wat de markt wil. We gaan dan ook niet af op wat de klant wil horen. Doe je dat wel, dan ga je pleasen, stap je buiten je eigen comfortzone en DNA. Wat het DNA is, bepalen we zelf. We hebben daarom onderzocht wat de taste of Kinki is. Natuurlijk is het onmogelijk om de smaak van alle 300 mensen die bij Kinki werken te bundelen, maar er zit een rode draad in de muziekvoorkeur van onze medewerkers. Die gaat van onder naar boven, van nieuw naar oud en van links naar rechts. Op maandagochtend kan je bijvoorbeeld Dead Can Dance langs horen komen, op vrijdagavond een heftige remix van Justin Bieber. Zolang het maar niet monotoon, overheersend en voorspelbaar is.”

Tekst: Jasper van Vugt

 

Nieuwsbrief ontvangen?

Wil jij niets missen van Muziek Werkt? Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang 4 keer per jaar nieuws van Muziek Werkt.

Muziek houdt ons bezig

Verbinding onderbroken. Opnieuw proberen...