Elk bedrijf of organisatie heeft een eigen publiek en een eigen sfeer. Die sfeer wordt mede bepaald door het interieur, bediening – en doorgaans ook door de muziek. Muziek Werkt praat met Ernst van der Baan, eigenaar en naamgever van restaurant Bij Ernst in De Rijp.
Aan de rand van het Noord-Hollandse dorp De Rijp ligt restaurant Bij Ernst. Een begrip voor de dorpelingen, waarnaast gedineerd ook menig kinder-, bedrijfs- of huwelijksfeest wordt gehouden. De naamgever en eigenaar is de goedlachse Ernst van der Baarn, zelf geboren en getogen Rijpenaar.
“Voor mijn veertigste verjaardag wilde ik een eigen restaurant hebben, zo nam ik mij voor. Ik had al jarenlange ervaring in onder andere de Amsterdamse horeca, bij tweesterrenrestaurant de Bokkedoorns en op de Zaanse Schans. Op die manier had ik ervaring opgedaan met het leiden van een zaak en het neerzetten van een concept. Toen dit pand vrij kwam en mijn zwager het in 2015 kocht, kreeg ik de kans om voor mezelf te beginnen. Het is een fantastische uitdaging waarbij er ontzettend veel op je af komt.”
Gasten neuriën, fluiten of zingen vaak mee
Een huiselijke sfeer
Ik wil een ongedwongen en huiselijke sfeer bieden, zodat er een gevoel van thuiskomen ontstaat.” De rol van muziek is daarin heel belangrijk, aldus Van der Baan. “De muziek staat altijd aan op de achtergrond. Wat het effect is als je dat niet doet, is direct te merken zodra er geen muziek op staat. Bijvoorbeeld als iemand vergeet de muziek aan te zetten na een speech bij een bruiloft of een bedrijfsfeest.”
Bij Ernst maakt daarvoor gebruik van een chillout playlist. “Ik heb geen tijd om zelf muziek uit te zoeken”, bekent Van der Baan. “Deze playlist is heel divers, van pop tot lounge. Vraag mij niet naar namen, die weet ik niet. De muziek heeft echter veel invloed. Gasten neuriën, fluiten of zingen vaak mee. Daarbij is het voor het personeel ook heel belangrijk, zeker voor de mensen in de keuken. Die staan de hele dag achter een bakplaat, dan is het lekker om muziek op te hebben staan.”
Kennis delen
Een van de mooiste aspecten van zijn werk noemt Van der Baan het doorgeven van zijn kennis aan jongeren die hun eerste stappen in de horeca zetten en ze te helpen ontwikkelen tot gastvrije horecamensen. Recentelijk is er een rol bijgekomen in de functie van het restaurant. Nadat zo’n tweehonderd Oekraïense vluchtelingen in een hotel in de buurt werden ondergebracht, meldde zich een twintigjarige jonge vrouw bij het restaurant met de wens om te werken. Van der Baan: “Ze begon in de afwas. Dankzij haar inzet en haar wens om naar de Hotelschool te gaan, staat ze nu in de bediening. Zo doet ze horeca-ervaring op, leert ze Nederlands en Engels en is iedereen blij.”