Velvet Music: Een muziekwinkel waar geen muziek te horen is, dat zou heel raar zijn

Elk bedrijf of organisatie heeft een eigen publiek en een eigen sfeer. Die sfeer wordt mede bepaald door het interieur, personeel – en doorgaans ook door de muziek. Muziek Werkt praat met Martijn Drenth, eigenaar van platen- en cd-winkel Velvet Music in Amersfoort.

Een muziekwinkel waar geen muziek te horen is, dat zou simpelweg ‘heel raar zijn’. “Niet alleen voor mij, ook voor de klanten. Je straalt als muziekwinkel uit dat je van muziek houdt. Als er dan geen muziek te horen zou zijn, dan zou je ontkennen wat je verkoopt. Dat is niet realistisch”, lacht Martijn Drenth, sinds 2019 eigenaar van Velvet Music in Amersfoort. Zelf heeft hij praktisch altijd muziek op staan. Thuis, maar ook in zijn vorige baan als vertegenwoordiger bij een platenmaatschappij en natuurlijk ook sinds hij op 1 mei 2008 voor het eerst alleen in de monumentale voormalige vleeschhouwerij staat waar Velvet Music is gevestigd. Drenth: “Die dag zette ik ’s morgens de deur open, bak koffie er bij, Jacques Brel op en uitzicht op de binnenhaven. Ik wist: dit is mijn plek.”

Zo ook deze eerste lentedag van het jaar op een donderdagochtend in mei. Het is enkele dagen na Record Store Day, waar Drenth met zijn winkel aan meedeed en er liveoptredens te zien waren van onder andere DeWolff, Bente en Sem Jansen. Een paar minuten na openingstijd komt hij aangefietst. “Ik moest nog even bij iemand langs die een grote partij bluesvinyl had staan, van haar overleden man. Daar wilde ik even de tijd voor nemen”, excuseert hij zich tegenover de wachtende klanten. In de etalage staan speciale vinyledities van The Beatles, Tool en Buena Vista Social Club. Binnen staan talloze bakken vol nieuw en tweedehands vinyl en enkele bakken met cd’s. Bij de toonbank staan online bestellingen klaar om opgehaald te worden. “Deze zaak is een ontmoetingsplek geworden” legt hij uit, terwijl hij een klant verzekert dat Out Of The Blue van Electric Light Orchestra écht in diens verzameling thuishoort. “Ik ben de hele dag bezig met de muziek waar ik zoveel van houd. Ik vind het leuk om met mensen over muziek te praten en ze tips te geven. Iedereen heeft wel iets met muziek. Daardoor is er weinig voor nodig om met mensen in gesprek te komen.”

04.jpg
De mensen in zijn zaak zijn de afgelopen tien jaar steeds diverser geworden. De hernieuwde populariteit van vinyl speelt daarbij een grote rol. Steeds meer nieuwe artiesten brengen hun muziek ook uit op vinyl, waar ze dat vroeger niet zouden doen. Dat heeft gevolgen voor zijn doelgroep; die wordt steeds jonger. Drenth: “Ik zie nu dat het spectrum niet langer van 17 tot 70 jaar loopt, maar iedereen die de beschikking heeft over zijn eigen portemonnee. Dat betekent dat ook 15-jarigen een classic hiphopalbum komen kopen, of de nieuwe Taylor Swift.” Zijn punt wordt onderstreept wanneer een moeder met haar dochter binnenkomt. Het meisje is twaalf (“bijna dertien hoor!”) en komt voor PORTALS, de nieuwe LP van popzangeres Melanie Martinez. De platenspeler die ze nodig heeft om de plaat te beluisteren, komt op een later moment wel.

Iets ouder, een heel ander genre maar minstens zo blij is een jonge vrouw die even later haar bestelling komt afhalen. Ze wordt emotioneel op het moment dat ze de bestelde LP in handen krijgt: ‘BE’ van metalband Pain Of Salvation. “Anderhalf jaar naar gezocht!” verzekert ze Drenth, die glimlacht bij het zien van haar blijdschap. Inschatten aan welke platen behoefte is, is een van de moeilijkste onderdelen van zijn werk, vertelt hij. Drenth: “Ik koop in op basis van wat er relevant is. Ik kijk welke concerten er in de grote steden zijn en welke artiesten er in belangrijke tv-shows en series langskomen, maar ook welke klassiekers er uit de catalogus moeten worden bijbesteld. Zo moet ik nu Nirvana aanvullen.”

Over de vraag welke sfeer hij in zijn winkel wil hebben is hij niet bewust bezig. “Ik geloof niet in een vooropgezet plan qua sfeer. Ik wil mensen uitnodigen om binnen te komen, zonder verplichting. Mensen zijn te gast. Ik hoop dat ze zich welkom voelen en probeer dat uit te stralen.” Vaste klant Bart, die door de platenbakken aan het struinen is, kijkt op en roept “Dat doe je zeker. En je ontdekt hier ook nog eens iets, zoals laatst die geweldige plaat van Fontaines DC. Dit is toch veel leuker dan online bestellen?”

 

Nieuwsbrief ontvangen?

Wil jij niets missen van Muziek Werkt? Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang 4 keer per jaar nieuws van Muziek Werkt.

Muziek houdt ons bezig

Verbinding onderbroken. Opnieuw proberen...