‘Muziek brengt brood op de plank’

Dimitri Roels van het Vlaamsch Broodhuys over het belang van muziek voor zijn zaak.

Als kind wilde ik al bakker worden. Ik heb eerst de bakkersschool gedaan en daarna de kokopleiding. Vervolgens belandde ik in Parijs bij driesterrenrestaurant Comme Chez Soi. Daar leerde ik zuurdesembrood kennen. Dit is zo ongelooflijk lekker, waarom kennen we dat niet in Nederland, vroeg ik mijzelf af. Mijn bakkershart ging weer kloppen en ik ben bij verschillende Franse bakkers in de leer geweest om te leren hoe ik dat brood moest bakken. Dat was Grand Mère, dat we nog steeds verkopen. Begin 1996 ben ik in Nederland het Vlaamsch Broodhuys begonnen. Inmiddels hebben we acht winkels, vijfentwintig shop-in-shops en leveren we brood aan honderden restaurants. In totaal werken er 180 mensen. Ik had nooit gedacht dat het tot zoiets zou uitgroeien.’

‘Het belangrijkste is dat iedereen geniet van onze producten. Ons brood is waar het om draait, daar staan wij in dienst van, en daar vallen de winkels en muziek die we er draaien ook onder. Onze medewerkers zijn mensen die houden van lekker eten en gepassioneerd met brood bezig zijn. Vroeger lieten we ze zelf een iPod meenemen met muziek. Dat leverde de meest uiteenlopende muziek op, van rockabilly tot Nederlandstalig. Sommige klanten vroegen of de muziek zachter mocht.’

Muziek op maat voor het Vlaamsch Broodhuys.

 

‘We zien graag dat mensen wat langer in onze winkels blijven zitten en met een fijn gevoel naar huis gaan. Daarom zijn we momenteel bezig om de muziek aan te passen aan het Vlaamsch Broodhuys. Daar hebben we Mood Media voor in de arm genomen. Zij kijken wat er past bij onze winkels, zodat klanten het er prettig vinden. Zelf denken we dat loungeachtige muziek, easy listening en de muziek van jazzlabel Blue Note goed bij ons passen. Daar zijn veel gradaties in en Mood Media helpt ons daarbij. Als je kijkt naar Starbucks zie je dat ze de muziek die ze in de winkel draaien zelf verkopen. Het zou mooi zijn als wij in combinatie met bijvoorbeeld Spotify playlists kunnen maken die mensen ook thuis kunnen luisteren. Dan kun je het gevoel dat wij met het Vlaamsch Broodhuys willen overbrengen ook naar huis meenemen.’

‘Ik betaal met plezier voor het gebruik van muziek. Illegaal downloaden doe ik niet, ik ben een principiële jongen. Ik vind dat een muzikant betaald moet worden voor muziek; het is en blijft zijn eigendom. Een van de eerste dingen die we dan ook doen als we een nieuwe winkel openen is het regelen van de muzieklicenties voor de winkel. Het staat zelfs op de checklist.’

Tekst: Jasper van Vugt



Muziek houdt ons bezig

Toplijstje: Nationale Complimentendag; zeg het met een liedje

Lees meer

Vrolijke muziek zorgt voor vrijgevige klanten

Lees meer

Win 10 VIP-tickets voor Marco Borsato op zaterdag 1 juni 2019

Lees meer

‘Dit is een plek voor muzikanten. Zonder muziek kunnen we wel dicht.’

Lees meer

Top 40 en Nederlandstalige muziek verzacht fileleed

Lees meer

Infographic: muziek verzacht fileleed

Lees meer

Toplijstje: 5 traffic jams waar je wél blij van wordt

Lees meer

Muziek als Medicijn

Lees meer

Nieuwsbrief ontvangen?

Wil jij niets missen van Muziek Werkt? Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang 4 keer per jaar nieuws van Muziek Werkt.