Vrolijke muziek zorgt voor vrijgevige klanten

Draai je al muziek van ABBA, Queen en Billy Joel in jouw zaak? Volgens onderzoek van de Universiteit van Innsbruck kan het zomaar 4 euro fooi extra opleveren.

Feelgood-muziek zorgt ervoor dat vooral oudere bezoekers van restaurants gemiddeld hogere fooien geven. Naast nummers met een flink tempo hebben ook nostalgische nummers zoals Back To Black van Amy Winehouse invloed op de extra fooien.


Berekende waardering

Naast de kwaliteit van de lunch en diner zijn er dus ook andere manieren om de ervaring van de klanten gunstig te beïnvloeden. Die waardering laat zich uitdrukken in euro’s. Voor het onderzoek werden 277 maaltijden gevolgd in een van de betere restaurants van Innsbruck. Gemiddeld kost daar een diner met drank ongeveer 100 euro per persoon. De gemiddelde fooi bedraagt 10 euro. Maar dat bedrag bleek dus variabel en steeg met 4 euro in relatie tot de gedraaide muziek.

Dat jongere proefkonijnen minder bevattelijk leken voor de gedraaide muziek, zou er volgens de onderzoekers aan kunnen liggen dat die klanten minder vermogend waren dan oudere klanten.

Wil jij de juiste snaar bij de doelgroep raken? Ontdek dan welk type muziek het beste bij jouw zaak past met onze muziektest. Met behulp van een aantal simpele en korte vragen wordt het muziekprofiel voor jouw zaak samengesteld.

Bron: AD.nl


Nieuwsbrief ontvangen?

Wil jij niets missen van Muziek Werkt? Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang 4 keer per jaar nieuws van Muziek Werkt.

Muziek houdt ons bezig

Verbinding onderbroken. Opnieuw proberen...