‘Onze klanten waarderen de muziek enorm’

Elke winkel heeft een eigen publiek en een eigen sfeer. Die sfeer wordt mede bepaald door het interieur, bediening – en doorgaans ook door de muziek. Muziek Werkt praat met Hans Geels, directeur van Dille & Kamille.

“Je ziet mensen ontspannen zodra ze de drempel van onze winkels overstappen. Ze komen echt even bij. Dat is het grootste compliment dat we kunnen krijgen als klanten binnenkomen. De inrichting van de winkel is ingetogen en brengt rust. Net als de karakteristieke geur is muziek daar een belangrijk onderdeel van” legt algemeen directeur Hans Geels uit, terwijl de klanken van Schubert, Haydn en Mozart de drie verdiepingen van het historische filiaal van Dille & Kamille in hartje Amersfoort vullen. “Kijk naar de inrichting. Er zit heel veel ritmiek in. Dat brengt rust volgens de antroposofie. Dat geldt ook voor klassiek, de basis van de westerse muziek.”

Natuurlijke eenvoud

Het bedrijf werd in 1974 opgericht door Freek Kamerling, naast retailer ook jurist en cellist. Het is de tijd dat plastic massaal zijn intrede doet in het huishouden. Sleutelwoorden zijn schaalvergroting en massaproductie. Dat doet hem besluiten precies het tegenovergestelde te doen met zijn eerste filiaal aan de Oude Gracht in Utrecht, waar hij artikelen voor in huis verkoopt. Het idee: terug naar de basis, met zoveel mogelijk natuurlijke materiaal en zo duurzaam mogelijk. Pragmatisch en idealistisch, zonder fundamentalistisch te worden. Hans: “Hij noemde het ‘natuurlijke eenvoud’. We leven van de aarde, die levert ons natuurlijke materialen waar we alles mee kunnen maken. Waarom zou je dan plastic gebruiken?”

Dat concept komt terug in de 29 filialen van Dille & Kamille, waar jaarlijks vier miljoen mensen over de vloer komen. Sinds 2013 staat Geels aan het hoofd, nadat Kamerling met pensioen ging. Een groot deel van zijn tijd is hij bezig met het ontwikkelen en bewaken van het concept van Dille & Kamille. Geels: “We hebben het concept van natuurlijke eenvoud. Onze producten moeten een combinatie zijn van esthetiek, ingetogen vormgeving en functionaliteit. Als dat je aanspreekt. zul je bij ons iets van je gading vinden. We pushen niet, zo adverteren we bijvoorbeeld niet. Het succes van Dille & Kamille is gebaseerd op mond-tot-mondreclame. Wij gaan uit van een volggroep, niet van een doelgroep.”

Oprichter Kamerling draaide in het eerste filiaal de klassieke muziek die hij zelf mooi vond. Sindsdien is er nooit overwogen om een ander soort muziek op te zetten in de winkels.

“Uit onderzoek blijkt dat onze klanten de muziek enorm waarderen” vertelt Geels. “De muziek die je hier hoort moet geen middle of the road muziek zijn, het mag best een beetje uitdagend. Zolang het niet te zwaar is, kan dat best. En anders horen we het wel van onze medewerkers, die geven feedback als ze een bepaald muziekstuk niet vinden passen bij het concept. De winkels krijgen per seizoen een andere uitstraling, daar moet de muziek ook in mee gaan.”

Met de producten, proeverijen en productdemonstraties in de winkel hoopt Dille & Kamille zijn klanten te inspireren. Datzelfde geldt voor de muziek. “We willen mensen graag de schoonheid van klassieke muziek laten ontdekken. We denken er nu over om volgend jaar een klassieke muziektafel te maken met mooie inspirerende producten rond klassieke muziek. Daarnaast sponsoren we evenementen met klassieke muziek. Met Dille & Kamille willen we behalve duurzaam ook graag maatschappelijk betrokken zijn. Dat willen we in de toekomst nog verder uitbouwen.”

Tekst: Jasper van Vugt

 

Nieuwsbrief ontvangen?

Wil jij niets missen van Muziek Werkt? Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang 4 keer per jaar nieuws van Muziek Werkt.

Muziek houdt ons bezig

Verbinding onderbroken. Opnieuw proberen...