“Met muziek kun je een merk opbouwen, op een unieke manier verbinding maken met je klanten en op een laagdrempelige manier het gevoel van je merk verspreiden” weet Rolf Dröge van Kollekt.fm. Dit bedrijf lanceerde drie jaar geleden de dienst Atmosphere. Daarmee helpt het bedrijven hun identiteit te bepalen en voorzien met muziek. Middels muziek kan een bepaald gevoel worden opgeroepen die past bij de identiteit van het merk, of zelfs gewenst gedrag getriggerd worden. Atmosphere werkte al voor o.a. supermarktketen Marqt, brillenwinkel Ace & Tate en de deelwerkplekken van Spaces. “Krachtige, succesvolle merken die inzetten op de lange termijn” legt Boris Boom, music branding manager van Kollekt.fm, uit. “Hun doelgroepen zijn ongevoelig voor de traditionele manier van verkopen. Daarom hanteren deze merken een strategie waarbij ze zich bijna als lifestylemerken gedragen waar mensen zich mee identificeren. Dit soort bedrijven roepen een gevoel op, in plaats van een product te verkopen. Daar helpt muziek goed bij.”
Met behulp van door Atmosphere zelf ontwikkelde software kunnen bedrijven deze muziek op de werkvloer of in de winkels draaien. Het bepalen van en afstemmen op de muzikale identiteit is een nauwkeurig proces, vertelt Dröge. “Neem jazzmuziek. De ene jazz is de andere niet. Het opstellen en afstemmen van de music identity levert richtlijnen op. Daarmee kan bepaald worden welke muziek past bij het merk en die gedraaid kan worden in winkels of op de werkvloer.” Bij het afstemmen houdt Atmosphere rekening met de dynamiek binnen het bedrijf. Boom: “We kijken onder andere naar de ruimte waar het bedrijf zich bevindt en de energiemomenten in een dag. Daarnaast kun je inspelen op keymomenten. Met meer uptempo muziek kun je de energiedip na de lunch opvangen, en door bepaalde muziekkeuzes te maken zorgen we dat restaurantgasten langer blijven.”
Wat de invloed is van de muziek op de doelgroep, blijkt onder meer uit de reacties van de klanten bij het Amsterdamse restaurant Coffee & Coconuts en de sportscholen van TrainMore. De reacties zijn zonder uitzondering positief, vertelt Boom niet zonder trots. “In sommige zaken waar wij de muziek verzorgen, gaat vier keer per dag een mobieltje de lucht in. Zo proberen klanten met Shazam te achterhalen wat er wordt gedraaid. Mensen vertellen dat het prettiger sporten is bij TrainMore dankzij de muziek die er te horen is. Voor Coffee & Coconuts hebben we zelfs een online radiostation gemaakt waar mensen de muziek die in de zaak te horen is, kunnen luisteren. Deze website heeft 1000 unieke bezoekers per maand. Niet slecht, voor de muziek van een lokaal restaurant.”
Voor de muzikale invulling van de playlists werkt Atmosphere samen met curatoren, die in het dagelijks leven werkzaam zijn als DJ, muzikant, producer of muziekprofessional. Boom: “We vertrouwen op de expertise van deze curatoren. De verantwoordelijkheid die zij hebben laten we liever niet 100% over aan een algoritme.”
Dröge en Boom merken dat steeds meer bedrijven de waarde van een muzikale identiteit inzien en Atmosphere weten te vinden. Zeker in een tijd waarin de retail het lastig heeft en fysieke winkels een strenge concurrentiestrijd voeren tegen online verkoop, kunnen bedrijven het verschil maken met een duidelijk eigen profiel. Daar hoort ook muziek bij. “Het is belangrijk om een duidelijke identiteit en een goede beleving neer te zetten” legt Dröge uit. “De toegevoegde waarde wordt steeds belangrijker voor fysieke winkels” voegt Boom toe. “Alle uitingen moeten kloppen. Juist in de strijd met online.”
Tekst: Jasper van Vugt