Het GVB: positievere reizigerservaring met muziek

MuziekWerkt praat met Alessandro Pangrazzi, projectmanager APP bij GVB, de openbaar vervoerder van Amsterdam.


Zelfs wie er nog nooit geweest is, weet hoe lastig -en duur- het is om te parkeren in de Amsterdamse binnenstad. Gelukkig is er GVB, dat met een fijnmazig netwerk van diverse soorten openbaar vervoersmiddelen bestemmingen in de stad bereikbaar maakt. “Het openbaar vervoer brengt je overal in de stad” zegt Alessandro Pangrazzi, projectmanager  bij  GVB. “Daarom hebben we een brede groep reizigers die gebruik maken van de trams, bussen, metro’s en pontveren die we tot onze beschikking hebben. Dat gaat van studenten en forenzen tot senioren, toeristen of mensen die niet dagelijks gebruik maken van het openbaar vervoer.”

Oostlijn

Met de groei van het aantal bezoekers dat de hoofdstad bezoekt, is ook het aantal reizigers dat gebruik maakt van het openbaar vervoer gegroeid. Daardoor is ook het aantal reizigers dat gebruik maakt van de vijf metrostations op de zogenaamde Oostlijn in het centrum gegroeid. “We willen het verblijf op onze stations zo aangenaam mogelijk maken en  reizigers een positief gevoel meegeven” legt Pangrazzi uit. “Als mensen het prettig vinden om met de metro te reizen, gebruiken  reizigers de metro vaker.” Daarom zijn de afgelopen jaren de stations Centraal Station, Nieuwmarkt, Waterlooplein, Weesperplein en Wibautstraat uitgebreid gerenoveerd en opgeknapt. Er zijn meer winkels op de stations die bovendien ook ’s avonds open zijn en er zijn meer servicemedewerkers aanwezig.

Afleiding

Ook aan de inrichting en het uiterlijk van de stations is gedacht: er is kunst te zien, afgestemd op de buurt van het station. Zo zijn op station Wibautstraat krantenkoppen te zien, een verwijzing naar de tijd dat in deze straat de hoofdredacties van de landelijke kranten zetelden). Pangrazzi: “Door afleiding te creëren worden de stations aantrekkelijker. Bovendien lijkt het wachten op de metro korter. Zo wordt de reiservaring positiever. De bovengrondse stations hebben van nature afleiding, door daglicht en omgevingsgeluid. Bij de ondergrondse stations is de toevoeging van muziek groter.”

Welkomstgevoel

Bij de inrichting hoort ook muziek. Sinds 2019 is er muziek te horen op deze vijf stations. “We denken dat muziek bijdraagt aan dat fijne gevoel dat we de reizigers willen meegeven” zegt Pangrazzi. “Muziek vergroot het welkomstgevoel van de plek waar je binnen komt. Vergelijk het met een café, of een hotellobby. Dan wil je ook niet dat het doodstil is. Daarom zijn we begin 2019 gestart met muziek op deze vijf ondergrondse stations.” Al snel kwamen er reacties. Pangrazzi: “Er kwamen e-mails binnen met positieve reacties van reizigers. Mensen vonden de muziek heerlijk rustgevend. Ze spoorden ons aan om er mee door te gaan. Zelfs al bleek dat niet iedereen de muziek kon waarderen, de hoeveelheid en soort reacties die we kregen lieten zien dat de meeste reizigers het kon waarderen. Toen er een keer een storing was en we geen muziek konden draaien, werd er gevraagd waarom de muziek uit stond. Ook werden we benaderd door verschillende muzikanten met de vraag of ze mochten optreden in het station, zoals in New York en Londen ook gebeurt. Dat is inmiddels meerdere keren gedaan.”


Gestegen reizigerstevredenheid

De muziek die te horen is, is door Gallery Play Media specifiek afgestemd op de wensen van GVB. “Het is een mix van pop, jazz, klassiek en een beetje funk, die voor iedereen acceptabel is. Denk aan artiesten als Adele, John Mayer en Jason Mraz” legt Pangrazzi uit. “De playlist is gegroeid van veertig naar vierhonderd uur aan muziek. De muziek wordt bovendien afgestemd op het moment van de dag, met in de ochtend muziek die past bij het ochtendritme en in de middag een iets hoger tempo. Om de muziek goed af te stemmen, praten we met reizigers. Ook hebben sommige van onze medewerkers een app waarmee ze liedjes een positieve of negatieve waardering kunnen geven, als ze een liedje wel of niet vinden passen bij de sfeer die we willen neerzetten. Op die manier wordt een database gecreëerd die past bij het gevoel dat we de reiziger willen meegegeven. En naar mijn idee werkt het. Ik heb het idee dat er minder vandalisme is en dat minder mensen worden lastig gevallen op de stations sinds er muziek te horen is.”

 

Nieuwsbrief ontvangen?

Wil jij niets missen van Muziek Werkt? Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang 4 keer per jaar nieuws van Muziek Werkt.

Muziek houdt ons bezig

Verbinding onderbroken. Opnieuw proberen...