‘Gasten blijven langer zitten dankzij de muziek’

Gabriella Esselbrugge, eigenaresse van De Dames van de Jonge in Giethoorn, over wat muziek doet voor haar Hotel-Restaurant.

Wie Giethoorn binnenrijdt, wordt verwelkomd door twee wapperende vlaggen. De een van Giethoorn, de ander van China. Het is een welkomstgebaar van Hotel-Restaurant De Dames van de Jonge aan Chinese toeristen, die het waterdorp in Overijssel massaal ontdekt hebben. “Ze waarderen de rust, natuur en frisse lucht hier,” legt eigenaresse Gabriella Esselbrugge uit.

Gabriella komt zelf uit het dorp en is de derde generatie binnen het familiebedrijf, dat in 1958 werd opgericht door haar grootmoeder. “Dit was een vervallen boerderij, die door mijn opa werd gerenoveerd. Mijn oma begon de kamers te verhuren aan toeristen. Die aten ’s avonds gezellig mee met het gezin.” Gabriella’s moeder groeide zo op in het bedrijf, een voorbeeld dat Gabriella volgde. Na een opleiding aan de Hogere Hotelschool in Leeuwarden en een studie Communicatie aan de Vrije Universiteit in Amsterdam kwam ze te werken bij Booking.com, de grootste website ter wereld voor hotelovernachtingen. Die ervaringen en kennis neemt ze mee als ze op haar zesentwintigste terug verhuist naar Giethoorn. Gabriella: “Ik ben gaan kijken hoe ik het zou aanpakken als ik De Dames van de Jonge zou overnemen. Zo ben ik in 2005 naar Beijing gegaan om Giethoorn te profileren als toeristische bestemming. Inmiddels is bijna driekwart van onze gasten Chinees. Sommigen komen vier dagen naar Europa, en bezoeken dan Parijs, Brussel, Amsterdam en Giethoorn. Ze hebben er zelfs voor gezorgd dat Giethoorn in de wereldeditie van Monopoly zit.” Chinese muziek is er echter niet te horen in De Dames van de Jonge. “We hebben het wel eens geprobeerd, maar ze vinden het veel leuker om Nederlandstalige muziek te horen. Zeker als je ze uitlegt waar de liedjes over gaan,” lacht ze.

In elk vertrek is muziek te horen. Dat is belangrijk voor de stemming en de sfeer.

We willen de rust en natuur van Giethoorn betrekken bij het restaurant en hotel. Door veel natuurlijke elementen te gebruiken in de inrichting, veel licht toe te laten en door het uitzicht op het water, maar ook door de muziek. Elk dagdeel heeft meerdere playlists, die we afwisselen en om het half jaar vervangen.’s Morgens beginnen we altijd met klassieke muziek, zodat mensen rustig op gang kunnen komen. Overdag hoor je veel Nederlandstalige liedjes, zoals Claudia de Breij. Daar houd ik zelf ook van. Ook Racoon komt regelmatig voorbij. Als het een zonnige dag wordt, zetten we een playlist op waar ook tropische liedjes langskomen. ’s Winters komen mensen hier een zondag zitten om een boek te lezen. Dan staat de klassieke playlist van het ontbijt de hele dag aan. ’s Avonds is de muziekkeuze diverser, meer gericht op de jaren zeventig en tachtig.”

“Als we willen, kunnen we in elk vertrek een andere playlist afspelen. Die stel ik zelf samen, met mijn vader. Hij is een groot muziekliefhebber die veel luistert en koopt via iTunes. Samen maken we playlists, die we op een iPod zetten. Laatst hadden mensen hier een feest. Toen hebben we speciaal voor hen een playlist samengesteld met liedjes uit de nineties. We krijgen geregeld de vraag welk liedje er op staat en merken dat gasten langer blijven zitten dankzij de muziek.”

Tekst: Jasper van Vugt

 

Nieuwsbrief ontvangen?

Wil jij niets missen van Muziek Werkt? Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang 4 keer per jaar nieuws van Muziek Werkt.

Muziek houdt ons bezig

Verbinding onderbroken. Opnieuw proberen...