De waarde van muziek in een supermarkt

Elke winkel heeft een eigen publiek en een eigen sfeer. Die sfeer wordt mede bepaald door het interieur, de bediening – en vaak ook door de muziek. Performers Magazine praat met Marcel Bouman van Mood Media, over muziek in supermarkten.

De zoektocht naar goede supermarktmuziek begint met het uitsluiten van onbruikbaar materiaal. “Bij te snelle muziek gaan mensen sneller door de winkel lopen, en dat is niet de bedoeling”, zegt Marcel Bouman. “En bij te langzame muziek krijg je opstoppingen.”

Bouman is hoofd muziekprogrammering van Mood Media dat een total instore experience biedt (muziek, visuals en geur, vaak op elkaar afgestemd) voor een groot aantal winkelbranches, waaronder supermarkten. Met de koptelefoon op zit hij hele dagen achter een computer muziek uit te zoeken voor ketens als Spar, Coop, Deen, Poiesz Supermarkten en Vomar.

Eigen identiteit

“Goede supermarktmuziek hangt af van de doelgroep en de positionering die een winkel wil innemen. Elke supermarkt heeft zijn eigen identiteit. Een winkel middenin de grote stad heeft ander publiek dan een in de Achterhoek. In steden met veel studenten kan iets modernere muziek gedraaid worden dan in bijvoorbeeld Veenendaal of Apeldoorn. Daar wordt meer mainstream gedraaid, veel 80’s, 90’s, iets minder hip.”

Het samenstellen van playlisten voor deze branche is wat anders dan pakweg voor een hippe damesmodezaak, doceert Bouman. “De doelgroep is breed. Iedereen komt in de supermarkt, van jong tot oud. Je wil een prettige winkelsfeer creëren zonder iemand voor het hoofd te stoten. Droevige, deprimerende muziek valt af, net als house, techno of zware metal. Daartussenin zit gelukkig een breed scala aan muziek die goed werkt. Toegankelijke muziek, vaak met een vrolijke, positieve inslag. Medium tempo. Herkenbaar. Berichten over meeneuriënde klanten zijn altijd een goed teken.”

Gaande de dag verandert de sfeer. “Je probeert het op te bouwen. Na een rustig begin voor de ochtend gaat langzaam het tempo omhoog. Zelden komt een nummer twee keer op een dag voorbij, of het moet echt een grote actuele hit zijn.” Dat laatste komt weinig meer voor. “De vele urban en hiphop in de huidige hitparade is nagenoeg onbruikbaar voor supermarkten.”

Mainstream

In vroeger tijden klonken nog wel eens oude soulhits van Motown uit de plafondspeakers. “Nu is het voornamelijk de mainstream die ook op de landelijke radiozenders te horen is. Nummers als Golden van Harry Styles, Symphony van Sheppard, Kings & Queens van Ava Max, Chew On My Heart van James Bay en Save Your Tears (clean) van Weeknd hebben momenteel een hoge rotatie. Wat oudjes betreft gaan we terug tot de nineties. In december haken wij in op de populariteit van de Top 2000. Dan zetten we ook sixties- en seventies-muziek in de lijsten.”

Franse wijn

Voor specifieke afdelingen zijn aparte playlisten mogelijk. Dat bijvoorbeeld de klanken van lichte Franse muziek de verkoop van Franse wijn bevorderden is door menig onderzoek aangetoond. De coronacrisis heeft weinig invloed op de muziekkeuze, al worden nummers die gevoelig kunnen liggen vermeden.

“Soms vragen winkels om meer Nederlandstalige ‘sophisticated pop’. Dat ligt moeilijk. Een aantal jaar geleden kon je nog volop nummers van Marco Borsato draaien of van BLØF, mits niet te heftig. Het bruikbare aanbod is nu minder. Gelukkig zijn ze er nog wel hoor, zoals De Overkant van Suzan & Freek & Snelle bijvoorbeeld.”

De meeste winkels gebruiken het store & forward-systeem, met als voordeel dat de muziek doorloopt bij internetuitval. “En in geval van streaming hebben we een buffer van dertig minuten ingebouwd, in een loop. Meestal is het uitvallen van de kassa’s bij een storing een groter probleem dan de muziek.”

Bron: Sena Performers Magazine

Nieuwsbrief ontvangen?

Wil jij niets missen van Muziek Werkt? Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang 4 keer per jaar nieuws van Muziek Werkt.

Muziek houdt ons bezig

Verbinding onderbroken. Opnieuw proberen...