Het belang van muziek voor Starbucks

In 1971 stichtten Gerald Baldwin, Gordon Bowker en Zev Siegl in Seattle het merk Starbucks. Het idee om kwaliteitskoffie direct aan de consument te verkopen bleek een groot succes.

Al snel had het bedrijf een trouwe achterban en was het bedrijf winstgevend. In 1981 nam Howard Schultz het bedrijf over en toverde het om in de Starbucks zoals we die nu kennen. Wat Starbucks zo groot maakte? Het inzicht dat muziek belangrijk is voor de klantbeleving.

Jazz & Java

Starbucks wilde met muziek de smaakpapillen van klanten beïnvloeden. In eerste instantie werd er alleen klassieke instrumentale muziek gedraaid. Een maand lang hoorden klanten iedere dag dezelfde playlist. Tot het moment dat storemanager Timothy Jones daar verandering in bracht. Hij realiseerde zich dat Starbucks haar verkoop en klantbeleving kon verbeteren door ook andere muziekstijlen te laten horen. En dus begon hij een klein experiment. Hij speelde muziek van jazzartiesten als Billie Holiday en Ella Fitzgerald om te onderzoeken wat dit deed met de klantbeleving en omzet. Jones had hier overigens geen toestemming van Howard voor. Het experiment nam een positieve wending en klanten waren dusdanig bewust met de muziek bezig dat zij informeerden of ze een cd konden kopen van de playlist. Het management van Starbucks realiseerde zich daardoor dat er handelspotentie zat in de muziek die werd afgespeeld in de winkel.

Van koffieboer naar muziekproducent

Starbucks ging een samenwerking aan met het klassieke platenlabel Blue Note Records en begon met het samenstellen en verkopen van cd’s. Binnen een paar weken waren er al meer dan 50.000 exemplaren van de eerste samengestelde cd verkocht. Starbucks had destijds nog ‘maar’ 500 winkels. Het initiatief om muziek te publiceren ontwikkelde zich door de jaren heen. Ondanks dat Starbucks is gestopt met de verkoop van cd’s speelt muziek nog steeds een belangrijke rol. Het maakt je bezoek aan een Starbucks winkel simpelweg compleet.

Bron: The influence of music on consumer behaviour, Soundtrack your Brand

 

Nieuwsbrief ontvangen?

Wil jij niets missen van Muziek Werkt? Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang 4 keer per jaar nieuws van Muziek Werkt.

Muziek houdt ons bezig

Verbinding onderbroken. Opnieuw proberen...